Bacheloroppgave 2018
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk: Forbedre kundelojalitetsprogram med data fra CRM-systemer
Tittel - engelsk: Enhancing customer loyalty programmes with data from CRM system

Oppgave nr.: 119

Oppgavestiller: 

 

Kontaktperson: Mari Haugen og Kurt Laumann

 

Telefon: 92 65 82 60

E-postadresse: mari@trondheimkino.no og  kurt@trondheimkino.no

 

Postadresse: Olav Tryggvasons gate 5, 7011 Trondheim

Studenter: Mayli Mina Munkebye og Eirik Olaisen Grønning

Veileder ved NTNU: Xiaomeng Su

 

Sammendrag:

Hensikten med oppgaven er å finne ut om lojalitetsprogram kan forbedre salget hos Trondheim kino. Eventuelt vurdere hvilken type lojalitetsprogrammet som passer best for kinobransjen, spesifikk for Trondheim kino og om det kan videreutvikles i eksisterende billettapplikasjon.

For å kunne vurdere om lojalitetsprogram kan forbedre salget så har vi sett på hvordan dagens situasjon er for Trondheim Kino, men også sett på innføringsprosessen av lojalitetsprogram hos andre bedrifter. Vi har derfor gjennomført flere dybdeintervju med Trondheim Kino, samt større aktører som har lojalitetsprogram. Gjennom en spørreundersøkelse har vi undersøkt kundenes kjøpsvaner og hvilke fordeler som gir mest kundeverdi

Undersøkelsen viser at halvparten som har lastet ned billettapplikasjon ikke bruker den og det er en fjerdedel som ikke bruker medlemsfordelene i eksisterende lojalitetsprogram. Videre i undersøkelsen er det ikke stor forskjell mellom kunder og medlemmer av eksisterende lojalitetsprogram ved besøksfrekvens eller bruk av kiosktilbudet.

For å kunne øke salget og besøksfrekvensen må man skape mer brukeraktivitet i lojalitetsprogrammet. Dette kan gjøres ved å kombinere billettapplikasjon sammen med bonus- og frekvensprogram.

Abstract in English:

The purpose of this assignment is to determine whether a loyalty programme could improve sales at Trondheim Kino. It will also evaluate what types of loyalty programme is best suited for the cinema, especially for Trondheim Kino and its existing ticket-application.

In order to assess whether loyalty programmes can improve sales, we have been looking into the current situation for Trondheim Kino, while also the introduction process of loyalty programmes among other companies. We have conducted an in-depth interview with Trondheim Kino, as well as larger companies that uses loyalty programmes. Through a survey, we have been looking into customers purchasing habits and the benefits that gives the most customer value.

The survey show that half of the users that download the ticket-application does not use it, and a quarter the existing loyalty programme members do not user their membership. Furthermore, there is no major difference between customers and members of the existing loyalty programme when it comes to frequency of visits and use of the cinemas own kiosk.

To increase sales and visitor frequency, we need to create more user activity in the loyalty programme. This could be done by combining the current ticket-application with a bonus and frequency programme.


Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved IDI Anvendt Informasjonsteknologi (AIT). Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom IDI AIT og studenter skal som minimum sikre instituttet rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. IDI AIT skal også motta en vurderingskopi av arbeidet inkludert eventuell kildekode.


Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

 

 

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

 

Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Instituttet vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over.

 

Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens

__________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser.

 

Bacheloroppgaven (det skriftlige arbeidet) skal være undergitt utsatt offentliggjøring i 3 (maks 3) år.