Bacheloroppgave 2018
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling
Tittel - norsk: Forbedre kundelojalitetsprogram med data
fra CRM-systemer |
Oppgave nr.: 119 |
||
Oppgavestiller: |
|||
|
Kontaktperson: Mari Haugen og Kurt Laumann |
||
|
Telefon: 92 65 82 60 |
E-postadresse: mari@trondheimkino.no
og kurt@trondheimkino.no |
|
|
Postadresse: Olav Tryggvasons gate 5, 7011 Trondheim |
||
Studenter: Mayli Mina
Munkebye og Eirik Olaisen Grønning |
|||
Veileder ved NTNU: Xiaomeng
Su |
|||
|
|||
Sammendrag: Hensikten med oppgaven er å finne ut om lojalitetsprogram
kan forbedre salget hos Trondheim kino. Eventuelt vurdere hvilken type
lojalitetsprogrammet som passer best for kinobransjen, spesifikk for
Trondheim kino og om det kan videreutvikles i eksisterende
billettapplikasjon. For å kunne vurdere om lojalitetsprogram kan forbedre
salget så har vi sett på hvordan dagens situasjon er for Trondheim Kino, men
også sett på innføringsprosessen av lojalitetsprogram hos andre bedrifter. Vi
har derfor gjennomført flere dybdeintervju med Trondheim Kino, samt større
aktører som har lojalitetsprogram. Gjennom en spørreundersøkelse har vi
undersøkt kundenes kjøpsvaner og hvilke fordeler som gir mest kundeverdi Undersøkelsen viser at halvparten som har lastet ned
billettapplikasjon ikke bruker den og det er en fjerdedel som ikke bruker
medlemsfordelene i eksisterende lojalitetsprogram. Videre i undersøkelsen er
det ikke stor forskjell mellom kunder og medlemmer av eksisterende
lojalitetsprogram ved besøksfrekvens eller bruk av kiosktilbudet. For å kunne øke salget og besøksfrekvensen må man skape
mer brukeraktivitet i lojalitetsprogrammet. Dette kan gjøres ved å kombinere
billettapplikasjon sammen med bonus- og frekvensprogram. Abstract in English: The
purpose of this assignment is to determine whether a loyalty programme could
improve sales at Trondheim Kino. It will also evaluate what types of loyalty
programme is best suited for the cinema, especially for Trondheim Kino and
its existing ticket-application. In order to assess whether loyalty programmes can improve sales, we have been
looking into the current situation for Trondheim Kino, while also the
introduction process of loyalty programmes among other companies. We have
conducted an in-depth interview with Trondheim Kino, as well as larger companies
that uses loyalty programmes. Through a survey, we have been looking into
customers purchasing habits and the benefits that gives the most customer
value. The
survey show that half of the users that download the
ticket-application does not use it, and a quarter the existing loyalty
programme members do not user their membership. Furthermore, there is no major
difference between customers and members of the existing loyalty programme
when it comes to frequency of visits and use of the cinemas own kiosk. To
increase sales and visitor frequency, we need to create more user activity in
the loyalty programme. This could be done by combining the current
ticket-application with a bonus and frequency programme. |
|||
|
|||
|
Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter
knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet
over. |
||
|
Oppdragsgiveren
har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle
produktet/metoden. Instituttet vil ikke utnytte
produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den
grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over. |
||
|
Resultatene
fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens __________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser. |
||
|
Bacheloroppgaven
(det skriftlige arbeidet) skal være undergitt utsatt offentliggjøring i 3
(maks 3) år. |
||