Bacheloroppgave 2018
Studium: Informatikk, informasjonsbehandling
|
Tittel - norsk: Moderne spillutvikling Tittel - engelsk: Modern game development |
Oppgave nr.: 87 |
||
|
|
Oppgavestiller: Kanonkule Media |
||
|
|
Kontaktperson: Joakim Kalmar |
||
|
|
Telefon: 48187116 |
E-postadresse: joakim.kalmar@gmail.com |
|
|
|
Postadresse: Solåsen 10, 1671, Kråkerøy |
||
|
Studenter: Joakim Kalmar |
|||
|
Veileder ved NTNU: Atle Nes |
|||
|
Sammendrag: I oppgaven rettes fokus på hvordan man på best mulig måte utvikler et
spill der krav for regler og spilldesign er avklart i forkant. Spillet er
grafisk enkelt og er inspirert av ordspillet Wordfeud. Det stilles krav om at
spillet kan benyttes på alle moderne plattformer. I oppgaven vil derfor
studenten ved hjelp av moderne webteknologi, forsøke å utvikle et spill som
kan kjøre på alle moderne enheter. Studenten vil etterstrebe å oppnå
resultater som kan måle seg med spill-applikasjoner utviklet separat for hver
enkelt plattform. Sjansen for å lykkes har de siste årene blitt bedre ved at
nettlesere har fått oppgradert støtte for interaktiv 2D og 3D grafikk. Mobile
enheter har også blitt kraftigere og bedre. I tillegg har det kommet en rekke
systemer og rammeverk som forbedrer utvikling. Studenten vil blant annet
benytte Node.JS på tjener, MongoDB som database, AngularJS og WebGL hos
klient og Websocket som protokoll for kommunikasjon. Abstract in English: The task focuses on how to develop a game in the best possible way where
requirements for rules and game design have been clarified in advance. The
game is graphically simple and is inspired by the word game Wordfeud. It is
required that the game can be used on all modern platforms. Therefore, with
the help of modern web technology, the student will try to develop a game
that runs on all modern devices. The student will strive to achieve results
that can be measured with game applications developed separately for each
platform. The chance of success has grown in the last few years because
browsers have received upgraded support for interactive 2D and 3D graphics.
Mobile devices have also become stronger and better. In addition, many
systems and frameworks that facilitate better and more efficient development
have been introduced. Some key tools in this project will be Node.JS on
server, MongoDB as database, AngularJS and WebGL at client and Websocket as a
communication protocol. |
|||
|
Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR
(immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved
IDI Anvendt Informasjonsteknologi (AIT). Alle resultater er åpent
tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom
IDI AIT og studenter skal som minimum sikre instituttet rett til å bruke
generert IPR til utdannings- og forskningsformål. IDI AIT skal også motta en
vurderingskopi av arbeidet inkludert eventuell kildekode. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven: |
|||
|
X |
Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter
knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet
over. |
||
|
|
Oppdragsgiveren
har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle
produktet/metoden. Instituttet vil ikke utnytte
produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den
grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over. |
||
|
|
Resultatene
fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens __________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser. |
||
|
|
Bacheloroppgaven
(det skriftlige arbeidet) skal være undergitt utsatt offentliggjøring i ____
(maks 3) år. |
||