Bacheloroppgave 2018
Studium: Informatikk, informasjonsbehandling

Tittel - norsk: Moderne spillutvikling

Tittel - engelsk: Modern game development

Oppgave nr.: 87

 

Oppgavestiller: Kanonkule Media 

 

Kontaktperson: Joakim Kalmar

 

Telefon: 48187116

E-postadresse: joakim.kalmar@gmail.com

 

Postadresse: Solåsen 10, 1671, Kråkerøy

Studenter: Joakim Kalmar

Veileder ved NTNU: Atle Nes

 

Sammendrag:

I oppgaven rettes fokus på hvordan man på best mulig måte utvikler et spill der krav for regler og spilldesign er avklart i forkant. Spillet er grafisk enkelt og er inspirert av ordspillet Wordfeud. Det stilles krav om at spillet kan benyttes på alle moderne plattformer. I oppgaven vil derfor studenten ved hjelp av moderne webteknologi, forsøke å utvikle et spill som kan kjøre på alle moderne enheter. Studenten vil etterstrebe å oppnå resultater som kan måle seg med spill-applikasjoner utviklet separat for hver enkelt plattform. Sjansen for å lykkes har de siste årene blitt bedre ved at nettlesere har fått oppgradert støtte for interaktiv 2D og 3D grafikk. Mobile enheter har også blitt kraftigere og bedre. I tillegg har det kommet en rekke systemer og rammeverk som forbedrer utvikling. Studenten vil blant annet benytte Node.JS på tjener, MongoDB som database, AngularJS og WebGL hos klient og Websocket som protokoll for kommunikasjon.

 

Abstract in English: 

The task focuses on how to develop a game in the best possible way where requirements for rules and game design have been clarified in advance. The game is graphically simple and is inspired by the word game Wordfeud. It is required that the game can be used on all modern platforms. Therefore, with the help of modern web technology, the student will try to develop a game that runs on all modern devices. The student will strive to achieve results that can be measured with game applications developed separately for each platform. The chance of success has grown in the last few years because browsers have received upgraded support for interactive 2D and 3D graphics. Mobile devices have also become stronger and better. In addition, many systems and frameworks that facilitate better and more efficient development have been introduced. Some key tools in this project will be Node.JS on server, MongoDB as database, AngularJS and WebGL at client and Websocket as a communication protocol.

Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved IDI Anvendt Informasjonsteknologi (AIT). Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom IDI AIT og studenter skal som minimum sikre instituttet rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. IDI AIT skal også motta en vurderingskopi av arbeidet inkludert eventuell kildekode. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

 X

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

 

Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Instituttet vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over.

 

Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens

__________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser.

 

Bacheloroppgaven (det skriftlige arbeidet) skal være undergitt utsatt offentliggjøring i ____ (maks 3) år.