mars 2012
Sosiale medier generelt, men også andre teknologier og tjenester er i vinden. Hva er dette nye? Hvordan kan det brukes til å jobbe smartere, mer effektivt og bredere? Er det mulig å erstatte e-post, word-dokumenter og tradisjonelle arbeidsflyter med nye og mer effektive teknikker? Kan sosiale nettverk være et gode i en virksomhet? Hvordan kan du og dine kollegaer lære gjennom sosiale medier? Hvordan bruke dette nye til problemløsning og til å skape gode arbeidsprosesser?
MERK: Dersom du ønsker informasjon om hvordan Web 2.0 kan brukes i undervisning, så se heller
siden om Web 2.0 for skole/utdanning.
Innhold på denne siden
- Kurs om sosiale medier og Web 2.0 (1 time til 2 dager): Om hvordan sosiale medier kan brukes i profesjonell sammenheng, der bedrifter eller ansatte gjør konkret nytte av nye verktøy og tjenester
- Hva er Web 2.0?: Kort forklaring til nye teknologier og programvare som kan gjøre hverdagen litt lettere. Brukerstyrt innhold står sentralt i Web 2.0
- Presentasjoner: Oversikt over foredrag og kurs jeg har holdt om sosiale medier og Web 2.0
Kurs og foredrag om sosiale medier og Web 2.0 (1 time til 2 dager)
Jeg har jobbet mye med webteknologier de siste årene, og fått en dypere forståelse av hvordan nye tjenester og teknologier kan brukes kreativt og bli til konkret nytte. Underviser også det nettbaserte faget Sosiale medier (5 studiepoeng, IINI2004) i regi av itfag/NTNU. Jeg kan holde skreddersydde kurs/foredrag hvor jeg reiser ut til "kunden". Kursene holdes i regi av forskningsstiftelsen TISIP. Vil du ha tilbud om et opplegg (kurs, seminar, konferansebidrag e.l.), så bare ta kontakt.
Typiske temaer som kan gjennomgås:
- Om sosiale medier og Web 2.0: Hva er det? Hva betyr det for virksomheter? Gode eksempler på bruk
- God bruk av sentrale teknologier som blogg, wiki, RSS, sosiale bokmerker, samskriving og liknende
- PLN: Personlige læringsnettverk. Jobb mer effektivt og tenk nytt om læring
- Hvordan bruke Web 2.0-teknologier i virksomheten? Hva gir Web 2.0 av merverdi?
- Bruk av sosiale medier i markedsføring, kommunikasjon og merkevarebygging
Teori og refleksjoner avveksles med konkrete eksempler, gruppearbeider og diskusjon. Det er spesielt viktig når vi kommer til Web 2.0 å sette av tid til å prøve ut i praksis. Siden jeg har bakgrunn som høgskolelektor/førstelektor ved NTNU har jeg i mange år hatt et læringsperspektiv. Jeg tror læring bør stå i sentrum i de fleste situasjoner, og dette passer veldig godt inn i en 2.0-verden.
Her er et eksempel på en typisk presentasjon:
Se også listen av kurs og presentasjoner nederst på denne siden.
Hva er sosiale medier og Web 2.0?
Mange snakker om sosiale medier og Web 2.0 - men hva er det? Web 2.0 er ingen teknologi i seg selv, men en samling av teknologier og tjenester. Sosiale medier handler om nettverk og relasjoner og benytter ofte Web 2.0-teknologi.
Web 2.0 handler om web-baserte applikasjoner som har brukervennlige grensesnitt. Alt skjer på web. Med nye og spennende verktøy. Dermed øker mulighetene for samarbeid, kreativitet, produksjon, nettverksbygging og informasjonstilegnelse, markedsføring, kundekontakt, merkevarebygging og så videre. Hva faller inn under denne store paraplyen "Web 2.0"? Her er noen eksempler:
- Blogg: Alle som vil kan blogge. Dine kollegaer, venner, kjendiser, barn og ungdom skriver som aldri før. De reflekterer over egne erfaringer, opplevelser, tanker og idéer. De deler dette med resten av verden gjennom sin egen, personlige blogg. Det er spesielt spennende å se på hvordan virksomheter kan gjøre nytte av blogg, og dette temaet har mange plan og nivåer av forståelse.
- Wikipedia er verdens største leksikon. Dette er dugnadsbasert. Du kan bidra. Alle kan bidra. Kvaliteten er likevel meget høy. Går det an å bruke teknologien bak Wikipedia som plattform for helt nye
- RSS er en ny måte å tilegne seg store mengder informasjon på. Med RSS kan du filtrere ut det som er relevant og viktig på nettet på en effektiv måte. Hvorfor bør virksomheter ha tak på RSS og liknende teknologier?
Web 2.0 kan oppsummeres i ord som: brukerstyrt innhold, prosument (en som både produserer og konsumerer), samarbeid mellom individer, dugnad, sosial nettverksbygging, ... Jeg har også skrevet en god del om Web 2.0-relatert stoff på bloggen min.
Sosiale medier handler om å møte og samhandle med andre digitalt. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter og LinkedIn er eksempler på utbredte tjenester for både personlig og profesjonell nettverksbygging. Det er mange gode eksempler på bruk og oppbygging av sosiale nettverk for virksomheter. Det som er spennende er ikke nødvendigvis de sosiale mediene i seg selv, men bruken av dem. Det er individene og deres aktivitet som utgjør styrken i et sosialt nettverk. For tiden er Facebook det største sosiale nettverket i verden, mens Twitter nok er det som har mest deling av kunnskap og faglige dialoger. Også YouTube og blogging har sterkt innslag av sosiale aspekter og funksjoner, og kan også med fordel klassifiseres som sosiale medier.
Kurs og foredrag
Her er en oversikt over kurs og foredrag om sosiale medier og Enterprise 2.0. Kurs holdes i regi av forskningsstiftelsen TISIP. Vil du ha kurs, så bare ta kontakt.
- 13.sep 2012: "Hvordan bruke sosiale medier i din bedrift": Foredrag for ungdomsbedrifter (UB) i Telemark, Hjalmar Johansen vgs, Skien. Ca 200 tilhørere.
- 26.mars 2012: "Hva er sosiale medier?" Foredrag for Skien Rotaryklubb.
- 23.mars 2012: "Hva er sosiale medier?" Foredrag for studenter ved Høgskolen i Telemark (besøk på Klosterøye i Skien).
- 1.nov 2011: "Sosiale medier i salg, markedsføring og relasjonsbygging". Innovative studentbedrifter, Kunnskapsverkstedet, Skien.
- 25-25.okt 2011: "Effektive markedsundersøkelelser i sosiale medier, eksempler og praksis": Foredrag for IKT i ungdomsbedrifter, Kunnskapsverkstedet, Skien.
- 27.jan 2011: "Hva er sosiale medier?" Gjesteforelesning for Plan1. Kunnskapsverkstedet, Skien.
- 2.nov 2010: "Sosiale medier i salg og markedsføring": Foredrag på seminaret "Innovative studentbedrifter" i Kunnskapsverkstedet, Skien.
- 2.nov og 23.nov 2010: Foredrag for Talent Factory (om sosiale medier i bedrifter). Skien.
- 6.-7.okt 2010: 2-dagers kurs for NHO Telemark, om sosiale medier. Skien.
- 5.-7.okt 2010: Foredrag for IKT i Ungdomsbedrifter om markedsføring med sosiale medier, Klosterøya, Skien.
- 26.aug 2010: Dagskurs for ABM-sektoren i Telemark om sosiale medier. Klosterøya, Skien.
- 26.aug 2010: 45 min foredrag om PLN (personlige læringsnettverk) på kveldsmøtet til IKT-Grenland, Skien.
- En større mengde foredrag/kurs rettet mot lærere og pedagogisk bruk av Web 2.0: Se egen oversikt