mars 2012

Av: Svend Andreas Horgen
Førstelektor og forfatter av: www.phpbok.no
Oppdatert:
Tilbake til FoU-oversikt (eller velg fra meny til høyre)

Sosiale medier generelt, men også andre teknologier og tjenester er i vinden. Hva er dette nye? Hvordan kan det brukes til å jobbe smartere, mer effektivt og bredere? Er det mulig å erstatte e-post, word-dokumenter og tradisjonelle arbeidsflyter med nye og mer effektive teknikker? Kan sosiale nettverk være et gode i en virksomhet? Hvordan kan du og dine kollegaer lære gjennom sosiale medier? Hvordan bruke dette nye til problemløsning og til å skape gode arbeidsprosesser?
MERK: Dersom du ønsker informasjon om hvordan Web 2.0 kan brukes i undervisning, så se heller siden om Web 2.0 for skole/utdanning.

Innhold på denne siden

  1. Kurs om sosiale medier og Web 2.0 (1 time til 2 dager): Om hvordan sosiale medier kan brukes i profesjonell sammenheng, der bedrifter eller ansatte gjør konkret nytte av nye verktøy og tjenester
  2. Hva er Web 2.0?: Kort forklaring til nye teknologier og programvare som kan gjøre hverdagen litt lettere. Brukerstyrt innhold står sentralt i Web 2.0
  3. Presentasjoner: Oversikt over foredrag og kurs jeg har holdt om sosiale medier og Web 2.0
Interesser FoU

Kurs og foredrag om sosiale medier og Web 2.0 (1 time til 2 dager)

Jeg har jobbet mye med webteknologier de siste årene, og fått en dypere forståelse av hvordan nye tjenester og teknologier kan brukes kreativt og bli til konkret nytte. Underviser også det nettbaserte faget Sosiale medier (5 studiepoeng, IINI2004) i regi av itfag/NTNU. Jeg kan holde skreddersydde kurs/foredrag hvor jeg reiser ut til "kunden". Kursene holdes i regi av forskningsstiftelsen TISIP. Vil du ha tilbud om et opplegg (kurs, seminar, konferansebidrag e.l.), så bare ta kontakt.

Typiske temaer som kan gjennomgås:

Teori og refleksjoner avveksles med konkrete eksempler, gruppearbeider og diskusjon. Det er spesielt viktig når vi kommer til Web 2.0 å sette av tid til å prøve ut i praksis. Siden jeg har bakgrunn som høgskolelektor/førstelektor ved NTNU har jeg i mange år hatt et læringsperspektiv. Jeg tror læring bør stå i sentrum i de fleste situasjoner, og dette passer veldig godt inn i en 2.0-verden.

Her er et eksempel på en typisk presentasjon:

Sosiale medier-horgen-2012 from Svend Andreas Horgen

Se også listen av kurs og presentasjoner nederst på denne siden.

Til toppen

Hva er sosiale medier og Web 2.0?

Mange snakker om sosiale medier og Web 2.0 - men hva er det? Web 2.0 er ingen teknologi i seg selv, men en samling av teknologier og tjenester. Sosiale medier handler om nettverk og relasjoner og benytter ofte Web 2.0-teknologi.

Web 2.0 handler om web-baserte applikasjoner som har brukervennlige grensesnitt. Alt skjer på web. Med nye og spennende verktøy. Dermed øker mulighetene for samarbeid, kreativitet, produksjon, nettverksbygging og informasjonstilegnelse, markedsføring, kundekontakt, merkevarebygging og så videre. Hva faller inn under denne store paraplyen "Web 2.0"? Her er noen eksempler:

Web 2.0 kan oppsummeres i ord som: brukerstyrt innhold, prosument (en som både produserer og konsumerer), samarbeid mellom individer, dugnad, sosial nettverksbygging, ... Jeg har også skrevet en god del om Web 2.0-relatert stoff på bloggen min.

Sosiale medier handler om å møte og samhandle med andre digitalt. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter og LinkedIn er eksempler på utbredte tjenester for både personlig og profesjonell nettverksbygging. Det er mange gode eksempler på bruk og oppbygging av sosiale nettverk for virksomheter. Det som er spennende er ikke nødvendigvis de sosiale mediene i seg selv, men bruken av dem. Det er individene og deres aktivitet som utgjør styrken i et sosialt nettverk. For tiden er Facebook det største sosiale nettverket i verden, mens Twitter nok er det som har mest deling av kunnskap og faglige dialoger. Også YouTube og blogging har sterkt innslag av sosiale aspekter og funksjoner, og kan også med fordel klassifiseres som sosiale medier.

Til toppen

Kurs og foredrag

Her er en oversikt over kurs og foredrag om sosiale medier og Enterprise 2.0. Kurs holdes i regi av forskningsstiftelsen TISIP. Vil du ha kurs, så bare ta kontakt.

Undertegnede kan ikke lastes for feil som står på denne siden. Dersom du har kommentarer, så meld gjerne fra.

Av: Svend Andreas Horgen
Interesser FoU