Om læringsplattformer og Svend Andreas
LMS-systemer kan gi bedre læring. LMS står for Learning Management System. I Norge brukes ofte begrepet "Læringsplattform". De to mest utbredte systemene er
Fronter og
itslearning, men gratissystemet
Moodle har i det siste fått en viss utbredelse. Noen lager systemer selv, og en rekke andre (mindre kjente) er også i bruk. Selv om Web 2.0-tjenester er i vinden, er LMS-systemene fortsatt høyaktuelle, og de vil nok være det i mange år fremover (trolig med stadig flere elementer av Web 2.0 i porteføljen). Jeg har jobbet med ulike LMS-systemer i flere år gjennom egen undervisning, både på campus og gjennom fjernundervisning. Jeg har presentert mine erfaringer, tips og idéer på en del konferanser, og jeg har holdt en rekke kurs rundt omkring i innland og utland der det er tid til å dypdykke i de pedagogiske mulighetene. Jeg har utviklet et fag om bruk av IKT i læring der LMS-et står sentralt. I tillegg har jeg deltatt i ymse FoU-prosjekter rettet mot LMS-systemer. Jeg finner teknologien rundt LMS-systemer spennende, men også full av utfordringer. På denne siden finner du korte presentasjoner av noe av det jeg engasjerer meg for og har jobbet med. Det er ikke gitt at jeg mener at LMS-systemer er løsningen for fremtidens undervisning, selv om det er mye stoff om LMS-systemer i denne artikkelen.
Innhold på denne siden
- Pedagogiske kurs (1 time til 2 dager): Gode eksempler må spres. Det er utrolig mye en kan gjøre som lærer. Jeg har holdt en rekke kortere kurs om pedagogisk bruk av LMS
- Fag om pedagogisk bruk av IKT: Jeg har blitt utfordret til å bygge opp et nettbasert fag (6 studiepoeng) om hvordan IKT kan brukes til å gi bedre læring
- Prosjekter om LMS og læring: Gjennom deltakelse i ulike prosjekter har jeg lært mye om LMS-systemer, og laget en del pedagogiske ressurser
- Undervisning = kreativ utfoldelse: Jeg har lært og samlet eksempler gjennom eksperimentering med LMS i ulike fag over en årrekke, både fjernundervisning og campusundervisning
- Presentasjoner: Oversikt over presentasjoner og kurs jeg har holdt om LMS
Pedagogiske foredrag og kurs (1 time til 2 dager)
Det er etter min mening mye å lære for å oppnå en bedre pedagogisk bruk i både grunnskole, videregående skole og høgere utdanning. Det er en viktig utfordring å spre de gode eksempler og motivere andre til mer gjennomtenkt bruk av systemene. Jeg bidrar på min måte med å for eksempel holde foredrag på konferanser, skrive papers og holde skreddersydde kurs/seminarer (typisk noen timer eller heldagskurs) om pedagogisk bruk av itslearning.
Hvorfor kurs om pedagogisk bruk av itslearning, og ikke for eksempel Fronter? Fordi det er itslearning jeg primært bruker og det er dette systemet jeg kjenner og kan vise eksempler fra. Jeg har gjennom egen undervisning prøvd ut en rekke aktiviteter og pedagogiske opplegg, og fått en del nyttige erfaringer og tanker om hva som fungerer og ikke. Jeg har tro på at alle lærere kan gjøre mye spennende innenfor et LMS-system for å øke læring, skape engasjement og motivere i sin undervisning. Utfordringen blir å spre eksemplene og å motivere. Det er givende å holde kurs, og deltakerne blir ofte engasjerte.
Jeg har holdt en del skreddersydde kurs og seminarer om pedagogisk bruk av itslearning. Jeg reiser ut til den aktuelle skole/institusjon. Ved å dele erfaringer får en som regel nyttige innspill tilbake, eller nye interessante problemstillinger og idéer. Forhåpentligvis får publikum valuta også. Kursene holdes i regi av forskningsstiftelsen TISIP. Vil du ha kurs, så bare ta kontakt.
Her er eksempel på en agenda for et seminar på 4-7 timer. Jeg er veldig fleksibel med tanke på innhold:
- Introduksjon: Hva er god læring i en digital hverdag
- Pedagogisk bruk av itslearning del 1: Teori, praktiske eksempler og erfaringsutveksling med fokus på bruk av spørreundersøkelser og diskusjonsforum, blant annet forum som ordbok
- Aktivitet + tankekart, diskusjon
- Pedagogisk bruk del 2: Hvordan lage gode tester? Pedagogisk bruk av tester. Kreative opplegg med konkrete erfaringer
- Avansert bruk: Mot mer helhetlige opplegg
- Hvordan skape engasjement og refleksjon: blogging
Eksempel på en del av et tankekart utviklet i plenum på et kurs i Brønnøysund høsten 2007
Teori og pedagogisk forankring avveksles med konkrete eksempler, gruppearbeider og diskusjon. Det å bygge opp tankekart i fellesskap (se over), oppleves av mange som en interessant øvelse. Eksemplene mine har som gjennomgangstråd "hvilke muligheter fins for bruk av LMS-systemet til å skape god læring gjennom engasjement, aktivitet, refleksjon og motivasjon?
Her er eksempel på et foredrag med mine ti beste tips for å lykkes med bruk av itslearning i undervisningen:
Se også listen av kurs og presentasjoner nederst på denne siden.
Fag om pedagogisk bruk av IKT
Jeg underviser MOOC-en "IKT i læring" (15 studiepoeng) som har lærestoff om pedagogisk bruk av læringsplattform. Se https://www.ntnu.no/iie/fag/iktlmooc/. Faget er nettbasert og myntet på lærere i skoleverket og UH-sektoren som vil lære mer om hvordan IKT kan brukes til å gi bedre læring. Faget består av teori, konkrete eksempler og praktiske øvinger
Prosjekter om LMS og læring
Jeg har utviklet kunnskap og forståelse for pedagogisk bruk av LMS gjennom en rekke ulike prosjekter (interne og eksternfinansierte). Disse forklares kort her.
ASSESS2010 (2009-2010)
BI, HiST og HiNT jobber med å utvikle en metode for bedre underveisvurdering, med utgangspunkt i Biggs teori om samstemt undervisning (constructive alignment). I prosjektet jobber vi veldig konkret og tester ut i egne fag i LMS-et. Metoden er for øvrig uavhengig av plattform.
IT-Ped (2007-2008)
IT-Ped (ferdig 2008) er et internt HiST-prosjekt som tok sikte mot å lage en rekke ressurser på pedagogisk bruk av IKT generelt og LMS-systemet itslearning spesielt. Etter å ha innført itslearning som LMS bredt i egen institusjon, stod HiST ovenfor mange spørsmål: Hvordan samle og spre erfaringer og gode eksempler i egen organiasasjon? Hvordan løfte bruken av itslearning til å omfatte noe mer enn bare administrative rutiner, filopplasting og enkel kommunikasjon? Hovedmålet med IT-Ped var å spre konkrete eksempler på pedagogisk bruk til andre ansatte i HiST. Prosjektgruppen bestod av representanter fra mange avdelinger i HiST. Resultatet av prosjektet var en felles ressursbank i itslearning hvor alle HiST-ansatte har tilgang. Banken har ressurser på bruk av itslearning-verktøy, en rekke temahefter om pedagogisk bruk, og muligheter verktøyene gir fra et pedagogisk perspektiv, noen pedagogisk vinklede videofilmer, ofte stilte spørsmål, diskusjonsforum for de ansatte, spørsmålsbanker, og så videre.
Jeg deltok i prosjektgruppen og utviklet en hel del av innholdet i ressursbanken, blant annet følgende temahefter:
- Pedagogisk bruk av forum
- Pedagogisk bruk av tester
- Pedagogisk bruk av undersøkelser
Moodle i Norge (2007-2008)
"Moodle i Norge" er et NUV-prosjekt hvor HiNT, HiST og HiNesna i 2007-2008 utviklet et fag og et webbasert ressurssted om LMS-systemet Moodle. Hensikten med prosjektet var å spre kunnskap om Moodle som et reelt alternativ til kommersielle LMS-systemer (f.eks Fronter og itslearning). To fag ble utviklet: et pedagogisk fag for lærere og et mer administrativt rettet fag myntet mot drift og oppsett av Moodle. Nettstedet http://moodleforum.no er en ressurssamling for brukere av Moodle i Norge. Det er brukerstyrt med nyttige ressurser, diskusjonsforum og en wiki for kunnskapsdeling der alle kan delta og bidra.
LMS-Test (2006)
Avdeling for Informatikk og e-Læring ved HiST (AITeL) ledet i 2006 et stort prosjekt (kalt "LMS-test") i regi av Norgesuniversitetet: http://norgesuniversitetet.no/prosjekter/P20-2006. I prosjektet (hvor også Høgskolen i Nord-Trøndelag og Høgskolen i Agder deltok) så vi på egnethet av 4 ulike LMS-systemer: itslearning, Fronter, Moodle og Microsoft Learning Gateway. For å kunne si noe om egnetheten testet vi ut systemene i praksis blant studenter i både fjernundervisning og campusundervisning. Høgskolen i Bergen stilte med ekstern evaluator. LMS-systemene vi brukte var:
- Moodle - Vi installerte en lokal versjon< av open source-systemet Moodle for å teste fag i prosjektet. Vi brukte også Moodle som internt verktøy for prosjektdokumentasjon o.l. for å bli bedre kjent med systemet. Du finner mer informasjon om Moodle og opplæringsvideoer på mine Moodle-sider
- itslearning - Vi brukte HiST sin itslearning-site for å teste fag i itslearning.
- Fronter - Vi brukte HiNT sin Fronter-site for å teste fag i Fronter.
- Microsoft Learning Gateway (MLG) - Dette er ikke et LMS, men noe mer. MLG er et helt rammeverk hvor et hvilket som helst LMS-system kan inngå. I løpet av prosjektets periode fant vi ut at det var lettere sagt enn gjort å sette opp MLG. Løsningen ble derfor ikke testet. Du kan lese refleksjoner rundt dette i bloggen min.
LMS-Kreativ (2006)
Jeg deltok i et NUV-prosjekt ledet av Høgskolen i Nord-Trøndelag i 2006: "Kreativ bruk av LMS". Hensikten var å utvikle og gjennomføre e-læringskurs om pedagogisk og kreativ bruk av LMS-systemer. Vi utviklet to nettbaserte kurs (med samlinger) på 10 studiepoeng, et for lærere i videregående/grunnskole og et for universitet/høgskolesektoren om pedagogisk og kreativ bruk av LMS-systemer.
NVU-faggruppearbeid (2005-2007)
Jeg har deltatt i ymse faggruppearbeid i NVU (Nettverksuniversitetet) med temaet Studiestøttesystemer:
- 2006-2007 - Undersøke om bruken av studiestøttesystemer kan virke styrende eller hemmende på pedagogikken og læringsmåtene på institusjonene, og finne frem til gode pedagogiske eksempler på bruken av SSS for å vise virkelige situasjoner som kan være av eksemplarisk art.
Direkte til rapporten
- 2005-2006 - Vi så på bruk av Studiestøttesystemer ved medlemsinstitusjonene og gav noen eksempler på kreativ bruk.
Direkte til rapporten
Undervisning = kreativ utfoldelse
Jeg bruker LMS-systemet aktivt når jeg underviser i høgere utdanning (fag som gir studiepoeng, sp), det være seg i både fjernundervisning, veiledning av prosjektarbeider og i campus-undervisning. Det er liten tvil om at de ulike systemene har sine sterke og svake sider.
Jeg underviser primært i LMS-systemet itslearning og har erfaring fra fjernundervisning (FU) i en rekke fag over flere år, campusundervisning med eksperimentering av "live" bruk av itslearning i klasserom, og veiledning av hovedprosjekter. Jeg har blant annet følgende undervisningserfaring med itslearning:
- Visual Basic (FU, 6 sp): Fylle ut lærestoff og øvinger med videobaserte ressurser. Kreativt bruk av diskusjonsforum og ulik bruk av spørreundersøkelser. Inndeling i grupper basert på nivå med tilgang til spesialtilpassede forum. Aktiviteter for å skape motivasjon, refleksjon og samarbeid underveis i kurset.
- Webprogrammering i PHP (FU, 6 sp): Lærestoff distribueres som del av andre støtteaktiviteter, for eksempel tester og undersøkelser, i stedet for tradisjonell distribusjon av lærestoff. Ulike forum underveis. Kompetansekartlegging.
- Web 2.0 med Ajax (FU, 6 sp): Kompetansekartlegging. Bruk av ekstern wiki i øvingsopplegget.
- Publisering på Internett (campus, 6 sp): Bruk av itslearning på forelesning, "live". Aktivt bruk av tester, undersøkelser, forum etc. Obligatorisk øving hvor de skal bygge en ordbok i fellesskap. Prosjekt som teller på karakteren med innlevering av underveisrapporterer og veiledning.
- Informatikk 2 (campus, 18 sp): Samarbeid med andre kollegaer (jeg underviser Operativsystemer med Linux på 6 studiepoeng). Avansert romstruktur/meny. Utstrakt bruk av flervalgstester. Lag egne tester gruppevis og ta tester som andre studenter har laget. Bruk av ekstern wiki i øvingsopplegget. Undersøkelser før/etter utvalgte forelesninger for å skape refleksjon, motivasjon og øke læring. Diskusjonsforum for spørsmål, erfaringsutveksling og finurligheter.
- Informatikk 1 (campus, 24 sp): Samarbeid med andre kollegaer (jeg underviser Programmering med Visual Basic .NET på 6 studiepoeng): Distribusjon av lærestoff og tilleggsressurser (video, lenker). Aktiv bruk av kalender, oppslagstavle og meldingssystemet. Planer om å kjøre ordbok-øving.
- Veiledning av hovedprosjekter: Skjer i egne prosjektrom. Henter ned prosjektmateriale som studentene legger ut. Har prøvd veiledning i form av chat-møter, men på grunn av dårlig chat-støtte i itslearning brukes heller telefon, Skype eller MSN).
Gjennom undervisningen i itslearning har jeg samlet en rekke eksempler og erfaringer, og dette gir noe av grunnlaget for innholdet på de kurs og seminarer jeg av og til holder. I tillegg har jeg undervist noen fag i LMS-systemet Moodle: "Web 2.0 med Ajax" (NUV-prosjektet "LMS-Test"), "Pedagogisk bruk av automatiserte tester" (NUV-prosjektet med samme navn), og "Pedagogisk bruk av Moodle" (NUV-prosjektet "Moodle i Norge"). Jeg har også sett litt på LMS-systemet WebCT gjennom undervisning av kurset "Internät och Säkerhet for Mittuniversitetet i Sverige (Tisip-kurs). Jeg har ikke undervist i LMS-systemet Fronter, men har sett litt på systemet i forbindelse med NUV-prosjektet LMS-Test.
Presentasjoner
Her er en oversikt over kurs, konferansebidrag og relevante arbeider for å spre kunnskap om pedagogisk bruk av LMS/itslearning. Kurs holdes i regi av forskningsstiftelsen TISIP. Vil du ha kurs, så bare ta kontakt.
- 4.des 2013: "God bruk av itslearning og digitale tester". Halvdagskurs (4 timer) for Politihøgskolen, Oslo. Ca 20 deltakere.
- 4.juni 2013: "Hvordan aktivisere og motivere med itslearning". Foredrag 30 min nettbasert for Avdeling for Teknologi, HiST. Ca 160 tilhørere.
- 31.januar 2013: "god bruk av itslearning". Halvdagskurs for Olsvik skole (Bergen) på besøk i Trondheim. Ca 20 tilhørere.
- 20.august 2012: "itslearning for nettlærere". Halvdagskurs for nettlærere i Sør-Trøndelag, Trondheim. Ca 10 tilhørere.
- 13.juni 2012: "Nettbasert læring og itslearning". Foredrag (1 time) for nettlærere i Buskerud, Lampeland. Ca 20 tilhørere.
- 25.april 2012: "Aktiv bruk av itslearning". itslearning-konferansen 2012, Bergen (1 time). Ca 350 tilhørere, plenum. Se presentasjonen på SlideShare
- 24.april 2012: "Nettbasert læring og itslearning". itslearning-konferansen 2012, Bergen (1 time). Ca 100 tilhørere, parallellsesjon. Se presentasjonen på SlideShare
- 9.mars 2012: "God bruk av itslearning og videoproduksjon". Mailand vgs, Lørenskog (3 timer). Ca 40 tilhørere.
- 7.oktober 2011: "Pedagogisk bruk av itslearning". For Høgskolen i Bergen (halvdagskurs på fagdag). ca 50 deltakere.
- 15.august 2011: "Bruk av itslearning, digitale tester og medstudentvurdering". For Høgskolen i Bergen. (heldagskurs). 7 deltakere.
- 31.mars 2011: "God bruk av itslearning og digitale tester". For itslearning-superbrukere i Trondheim. Nettbasert over Adobe Connect. (3 timer). Ca 50 deltakere.
- 3.januar 2011: "10 tips til bruk av itslearning". For lærere ved Nesodden vgs (1 timer). Ca 40 deltakere.
- 12.november 2010: "10 tips til bruk av itslearning". 75 minutter Skype-foredrag. For lærere i ungdomsskolen, Bergen. (De satt i Bergen kino, jeg holdt foredrag over Skype fra Klosterøya, Skien. Ca 100 tilhørere.
- 28.oktober 2010: "itslearning og digitale tester". For lærere ved Lier vgs (hele dagen, inklusive praktisk økt). Ca 60 deltakere.
- 15.september 2010: "Tips og triks i itslearning". Foredrag på samling for superbrukere i Asker i regi av Akershus fylkeskommune (2 timer).
- 1.juni 2010: 2 parallellsesjoner om god bruk av itslearning på BI sin inspirasjonsdag i Oslo (2 timer).
- 20.mai 2010: Plenumsforedrag med gode tips til bruk av itslearning, for Sandvika vgs. 1 time. Ca 75 deltakere.
- 12.mai 2010: Foredrag om pedagogisk bruk av itslearning i en Web 2.0-verden, for Buskerud fylkeskommunes itslearning-samling på Drammen vgs. 2,5 timer. Ca 40 deltakere.
- 11.mai 2010: Skypeforedrag om itslearning for Ringerrike vgs i Brummunddal. Erfaringene med Skypeforedrag kan du lese på bloggen min. 1,5 time. Ca 80 deltakere.
- 14.apr 2010: Plenumsforedraget "10ps til bruk av itslearning" på itslearning sin brukerkonferanse 2010 i Bergen. 60 minutter. Ca 300 tilhørere. Foredraget er tilgjengelig på Slideshare
- 26.nov 2009: Halvdagskurs om itslearning (pedagogisk bruk av forum, undersøkelser og digitale tester). Markedshøyskolen i Oslo. Ca 20 deltakere.
- 19.jun 2009: 3 timer lang økt om LMS (forum, undersøkelser og digitale tester), Universitetet i Stavanger.
- 24.mar 2009: 3 timer (del 1 av heldagskurs) for lærere om "Pedagogisk bruk av itslearning". Steinkjer, ca 20 deltakere. Del 2 handlet om digitale tester.
- 24.nov 2008: Foredrag om pedagogisk bruk av LMS (1 t) og ansvarlig for praktisk økt om LMS (1t), NLM-konferanse på Gardermoen.
- En serie med foredrag internt på HiST på de fleste avdelinger om pedagogisk bruk av itslearning (1 t) og medansvarlig for planlegging av seminarene (1t). Dette skjedde i regi av IT-Ped-prosjektet i juni 2008.
- 23.apr 2008: Heldagskurs for lærere i Akershus. Drøbak, ca 30 deltakere. Last ned presentasjonen
- 8.apr 2008: Pedagogisk bruk av tester - plenumsforedrag på itslearning sin brukerkonferanse i Bergen. Ledet workshop (2,5 timer) for høgere utdanning.
- 27.feb 2008: Heldagsseminar for superbrukere i Nordland. Bodø, ca 20 deltakere.
- 7.feb 2008: 2 økter á 2 timer med lærere ved Kippermoen Ungdomsskole. Mosjøen, ca 20+20 deltakere.
- 6.feb 2008: 4 timers seminar for "Åpen Skole" i Nordland. Bodø, ca 20 deltakere.
- 27.nov 2007: 4 timers opplegg for "Lærende Nettverk". Brønnøysund, ca 20 deltakere.
- 15.mai 2007: Kreativt bruk av itslearning - "Kick-off" for itslearning ved høgskolen i Malmö.
- 24.apr 2007: Kreativt bruk av itslearning - seminar for Lærende Nettverk (HiNesna) i Nordland. Vega, ca 30 deltakere.
- 16.apr 2007: Kreativ bruk av itslearning - internseminar i HiST i forbindelse med prosjektet DigInfo/ITped
- Moodle: erfaringer med et alternativt LMS-system - Akseptert paper | Presentasjon. NVU-konferansen 13.-14. mars 2007 i Bergen. Presentert i Høgskolen i Bergen sin skriftserie nr 6 2007, ISBN: 978-82-7709-098-6
- 24.okt 2006: Gode eksempler på kreativ bruk av LMS: Del 1 og Del 2 (25.oktober). Samling nr 2 i kurset "Kreativ bruk av LMS". Foredrag og diskusjon med studentene
- 18.okt 2006: Blended learning, en miks av klasseromsundervisning og bruk av LMS - Inspirasjonsseminar i regi av itslearning på Steinkjer.
- 14.mar 2006: Nyttige triks og erfaringer med itslearning fra ulike undervisningsopplegg - itslearning sin brukerkonferanse i Tromsø.
- Dokument: Pedagogisk bruk av itslearning - Skrevet for HiST august 2005.
- 9.jun 2005: Erfaringer med og uten bruk av it's:learning i ulike undervisningsopplegg - dagsseminar om "Pedagogisk bruk av itslearning" for alle ansatte i HiST